Gå til hovedinnhold

En ny digital hverdag

Mitt klasserom i tiden fremover.
I dag startet en ny og annerledes arbeidsdag.
Sommerfuglene virvlet slik de pleier å gjøre første skoledag.

Det er rart å ikke kunne hilse elevene god morgen med håndtrykk og klemmer.

Jeg er glad for at det har vært satsing på det digitale i min kommune de siste årene. Elevene har Ipad 1:1 og har god digital kompetanse.

Det første møte med elevene i dag var i Zoom. Nytt verktøy for alle. Hadde en liten testkjøring i går med noen få ivrige elever. (Vi hadde planleggingsdag) Det var fantastisk å se at så mange elever koblet seg på og var klare for ny skoledag.😍 Det var noen elever som ikke kom seg på i dag, men de håper jeg vi får inn i morgen.

Vi bruker Showbie til vanlig og der har vi laget et eget rom for hjemmeskolen. Det håper jeg gjør at det er oversiktlig for alle.

Jeg har prøvd meg på noen læringsvideoer. Jeg har til og med laget meg min egen Youtube-kanal i tilfelle læringsplattformen ikke skulle holde i dag. Her er det bare å kaste seg i det og prøve nye ting.👍⭐️

Jeg er helt sikker på at vi kommer til å høste mange nye erfaringer både store og små igjennom denne perioden. Jeg håper vi kan ta med oss noen gode erfaringer videre.

Jeg er imponert over alle som kaster seg rundt og lager nye opplegg, delingsforum og holder debatten oppe.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Enkle vennskapsbånd

VENNSKAPSBÅND Setter du pris på din venn, så si det! Kanskje kan du si det med et vennskapsbånd. Disse er kjempeenkle og morsomme å lage. "Disse må jeg tipse læreren min om" sa min gutt da vi hadde verksted. Kjempeflotte å lage en sommerkveld eller i en vennskapsuke på skolen. Disse kan alle få til. Du trenger: Litt sterk papp, linjal, penn, saks og noe å stikke hull med.                     Garn  i ulike farger 1. Du trenger en papplate. Tegn rundt noe som er rundt. Stor glass eller lignende. 2. Del opp pappsirkelen i åtte like deler. 3. Klipp inn mot midten på hver strek ca 2 cm. Lag også et hull i midten. 4. Du trenger 7 tråder knyttet sammen. Mellom 60- 70 cm lange. 5. Tre knuten på tråden gjennom hullet i pappplaten. Slik vil det da se ut på baksiden. 6. Fordel trådene i hvert sitt spor. Det vil være ett til overs. 7. Hold den ledige sporet ned mot deg. Tell fra sporet og med klokka til den tredje t

Vennskapsbånd

Skolestart og igjen tid for vennskapsdager og uker. En fin aktivitet er å lage vennskapsbånd. Disse er veldig enkle å lage og elevene liker det godt. Jeg har laget de helt ned i 1. klasse. Bruk bomullsgarn eller eller annet tynt garn eller tråd. Se fremgangsmåten her:  http://uglesnurreri.blogspot.com/2013/07/enkle-vennskapsband.html

Juleverksted#11 Dompap

 Disse dompapene er en av mine julefavoritter. Jeg har laget de med barn i både barnehage og skole. Du trenger:  Ull rød og svart Svart filt til nebb Lim Filtenål eller nål og tråd Tråd til oppheng Saks Varmt vann Grønnsåpe Til dompapen toves en kule av massiv filt i svart og rød. Hodet er en halv mindre kule. Denne kan sys, limes eller filtes på ved hjelp av filtenål. Vingene har jeg filtet med filtenål, men det går fint ann å klippe de ut i filt. Toving eller filting som det også heter er en av verdens eldste håndverksteknikker. For at ulla skal tove, er den avhengig av vann, varme og bevegelse. Tovingen skjer når man tilfører varmt grønnsåpevann og trykker og gnir på ulla med for eksempel hendene. Vannet må være 45° C eller mer for at tovingen skal være i gang. Til 1 liter vann bruker jeg ca 1 dl flytende  ren grønnsåpe. Fettet i ulla bidrar også til tovingen, derfor er det lettest å tove uvasket ull. Farget ull er vasket og er li